Mellom oss sagt

Mellom oss sagt - NRK 29. nov. 2006

Debutanten Marit Eikemo skriver uforskammet smart og underholdende om sex og singel-liv i Bergen.

Marit Eikemo har tidligere vært journalist i Bergens Tidende og redaktør for tidsskriftet Syn og Segn. «Mellom oss sagt» er god, gammeldags historiefortelling skrevet at en dame som har skjønt litt av hvordan verden virker Jeg hadde ingen problemer med å kjenne meg igjen i hennes første roman.

Når journalister skriver romaner vil de gjerne ta samtiden på kornet. De vil fange tidsånden, som Dag Solstad ville sagt. Problemet kan være at de ikke helt har språk til det, at de tar med seg en skrivemåte som fungerer bra i et helgemagasin, men som fort føles litt gammelt mellom to permer.

Dagsaktuell

Da er det godt å ha lest debutboken «Mellom oss sagt» av den forhenværende BT-journalisten Marit Eikemo, for dette er journalistprosa i ordets aller beste forstand. Det er det fordi dette er en roman som bryr seg om verden slik den ser ut akkurat nå. Ikke storpolitikken i verden. Nei her handler det om singel-livet til 35 år gamle Regine Hansen i Bergen, og hun er ikke på vei noen steder.

På hele 90-tallet gikk hun på universitetet i Bergen, og når hun først kom ut derfra så hadde hun vel egentlig tenkt å bli noe annet enn saksbehandler i Aetat. Hun burde vel strengt tatt tenke på å få noen barn, og hennes fremste hobby er å gå på visninger, selv om hun vel egentlig ikke har råd til å flytte. Hun sender tekstmeldinger i fylla, og hun svarer alt for raskt når menn sender meldinger til henne.

Historieforteller

Denne boken er lett å lese, men den er ikke så lett at handlingen føles skjematisk og forutsigbar. Når Eikemo beskriver hvordan horder av overstuderte trettiåringer sliter med å få seg relevante jobber i Bergen, så er det en politisk kjensgjerning som ikke jeg har sett beskrevet litteratur før i alle fall.

Bergen har for tiden mange unge avantgardister som utforsker språklige grenseland og sjangere. Men, Bergen har manglet en forfatter (med unntak av Gunnar Staalesen) som tør å flørte så åpenlyst med god, gammeldags historiefortelling som Marit Eikemo gjør. God, gammeldags historiefortelling skrevet at en dame som har skjønt litt av hvordan verden virker. Smart og underholdende samtidig. Yummi!

(Knut Hoem)